Wanneer consulteren

Als u assistentie kunt gebruiken wanneer u zich begeeft in de wereld van de ruimtelijke ordening, de stedenbouw of de architectuur. Als u zich afvraagt of u op uw plek kunt bouwen, of u wel zou moeten bouwen, hoe u het zou moeten aanpakken.

Plek

Weet u wat de kwaliteiten van uw plek zijn? Bent u zelf op zoek naar hetgeen belangrijk is op de plek? Maakt u zich zorgen of men wel begrijpt wat u ziet in de plek waar u wilt bouwen?

Gebouw

Maar ook als u denkt, wat zou ik kunnen doen met dit gebouw. Zou dit iets voor mij of mijn organisatie zijn? Zal ik dit gebouw aankopen?

Ontwerper kiezen

Als u niet goed weet welke architect, stedenbouwkundige of landschapsarchitect u zou kiezen om u van dienst te zijn, dan kunnen wij u helpen met uw keuze of met het maken van beslissingen. Om met, of namens u, de begeleiding van de architect ter hand te nemen.

Ook kunnen we met in een ontwerpend onderzoek beter definiëren met welke vraag u de architect aan het werk zet.

Hoe laat ik de architect begrijpen wat ik wil

We weten uit onderzoek en eigen ervaring dat ontwerpers onmiddellijk beginnen met het concipiëren van een idee en direct starten met het onderzoeken van die ideeën.

Opdrachtgevers zeggen wel: “… het moeilijkst is de architect afstand te laten nemen van de ideeën die hij of zij al in het hoofd heeft, terwijl we nog niet eens goed gesproken hebben.”

Daarom is het beter om goed voorbereid een gesprek met een ontwerper in te gaan.

Ontwerpend onderzoek

We hebben ervaren dat het goed kan werken om eerst al schetsend te onderzoeken in welke richting een oplossing moet worden gezocht. Omdat de ontwerpend onderzoeker niet noodzakelijkerwijs de architect hoeft te zijn die het werk uitvoert kan er vrijer worden gedacht en geacteerd. Ook kan er op collegiaal niveau met de uiteindelijke architect worden gesproken, in hetzelfde jargon als het nodig is.

Bijvoorbeeld

GLA heeft voor een groot MBO/HBO college in IJsland een programma van eisen geschreven. Dat is een conceptueel plan, een ruimtelijk plan, een getalsmatig plan en een schetsontwerp dat gelijktijdig met het programma van eisen ontwikkeld werd. Beide beïnvloeden elkaar, de getallen en de ruimtelijke consequenties komen in beeld en worden bijgesteld op grond van beoordeling van de consequenties. Zo is er sprake van het schetsmatig op tekening opbouwen van een programma van eisen.

Deze methodiek hebben we voor Taekniskólinn in Reykjavik ontwikkeld. Nu is een tender gestart op grond van ons werk waarbij de selectie van de IJslandse architect kan plaatsvinden.